エグゼクティブコーチング Executive Coaching

エグゼクティブコーチングの目的  Objectives of executive coaching

エグゼクティブコーチングは、企業のトップおよび経営幹部クラスの方が、より一層優れたリーダーとして、周囲に肯定的な影響を及ぼせるようになるための意識変革・行動変革をコーチが支援するプログラムです。そして、組織にとって、よりよい影響、成果を生みだすことを目的とします。組織が変わるためには、トップ自身・経営幹部自身の行動変革が第一義に不可欠であるため、外資系企業をはじめとして、最近では多くの日本企業でも導入が広がっているプログラムです。また、次世代の幹部候補や女性リーダー層にもその対象が急速に広がっています。
Executive coaching is a leadership training program in which executive coaches can support corporate executives to improve in their leadership skill. This can also lead to positive outcomes in the organization for which the executives are responsible. Behavior change of the executives can be a trigger to make the organization become more contstructive and innovative. The executive coaching program has already been adopted by global companies years ago and is being recently and rapidly implemented in many Japanese companies.

エグゼクティブコーチングのステップ Steps of executive coaching

エグゼクティブコーチングは、1on1の形式で1セッション当たり60~90分で、約6ヶ月間~1年にわたって実施されるプログラムです。通常のコーチングとの大きな違いは、初回のコーチングの前、中間地点、最終地点に、コーチがクライアントのステークホルダーからクライアントのリーダーシップの強み・弱み・期待値に関するヒアリングを実施することです。組織のリーダーの行動が「周囲に強く影響力を及ぼす」ため、周囲がクライアントの言動についてどの様に評価しているかを正しく理解することが、コーチングの成果を図る上で重要な指標となります。
Executive coaching program is performed in a 1on1 session style class for 60~90 minutes per each class over 6~12 months. The unique feature is that an executive coach will support caochees  through interviews with stakeholders about the strengths, weaknesses and expectations on coachee’s leadership. The interviews are held prior to the first coaching session, in the half way through the coaching period and before the final session. To understand precisely and neutrally coachee’s leadership skill improvement,  the interviews are key for measuring the outcome of executive coaching program.

エグゼクティブコーチングの特殊性   Features of executive coaching

クライアントは組織のリーダーですから、クライアントを取り巻く様々な環境(クライアントシステムといいます)に影響を与え、影響を受けることになります。上司、部下、同僚、顧客、サプライヤー、関連会社、株主、代理店は勿論のこと、人事評価制度、行動規範、諸規則、ガバナンス、コンプライアンス、品質、サービス、業績、クレーム等々、クライアントを取り巻く事情や課題は複雑且つ可変的です。この点が、一般のビジネスコーチングと大きく異なる点です。この特殊性をコーチとクライアントが相互に理解することが重要です。理解した上で、現状をしっかりと観察し、それを踏まえてコーチングを実践することになります。
Since coachees are the leaders of the organizations, their behavior significantly affects on and is affected by a business and organizational environment factors (“client environment”). The client environments includes following elements; performance evaluation system, corporate rules and guidelines, governance, compliance, quality control, customer service, financial performance, customer conplaints as well as human relationships, customers relations, suppliers relations, affiliated companies, shareholders and distributors. These elements are complex and change and both the coachee and the coach need to adopt and keep up with these changes. 

エグゼクティブコーチングの効果   Effect of executive coaching

組織の中で役職や地位が上がれば上がるほど、部下からフィードバックを受ける機会は少なくなります。エグゼクティブコーチングでは、ステークホルダーからコーチング対象者の強み・課題・改善点を聞き出し、クライアント固有の行動に関する強化・変革ポイントを特定し、リーダーシップの醸成について焦点を当ててコーチングを行います。クライアントと共に取り組むべき行動変革テーマと日課を決め、毎日省察し、毎週コーチにパフォーマンスレポートを送っていただきます。完全なオーダーメイド且つ継続的なプログラムであり、よくある管理職研修では解決できない固有の課題について取り組むことで、クライアントのパフォーマンスの向上やリーダーとしての成長を確実に向上させることが可能になります。「ポジションリーダー」から「人としてのリーダー」へ変わることで、周囲との関係の質が一層高まり、組織に大きな成果をもたらします。
The higher the position in the organization receives the less opportunity feedback from subordinates . In the executive coaching program, the coach receives feedback about the coachee’s strengths, weaknesses and expectations from the coachee’s stakeholders. Then based on this feedback, the coaching objectives can be identified, implemented and reflected on daily and weekly. This is a thoroughly personalized training program for improving leadership skill of the coachees and helps coachees to improve their business performance and to resolve issues surrounding them. The leadership skill change from “a leader in terms of job title” to being “a leader as a person” can bring a positive outcome to the organization and to improve the relationship with key stakeholders.

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